KJELL GUSTAVSSON

– en lycklig orkesterledare Akkurat 2018, Foto Hans Ekestang
(Intervju av Tommy Löfgren)

Produktionsbolag, låtskrivare, bokare, inspelningstekniker, bandledare med ett 10-mannaband… Vilket slit, utgick jag från. Tycker inte mannen i fråga: "…inte så mycket rådd med det ändå", säger han. Jag är beredd tro honom. Glada trummisar har man väl sett en eller annan, men Kjell Gustavsson ser rakt ut lycklig, där han sitter längst bak och driver på sin orkester. Kjell G. i Bill´s Boogie Band

I november 2018 hade Kjell release av sin sjätte CD med Rhythm & Blues Orchestra på Akkurat i Stockholm. Den här intervjun gjordes några dagar senare på Stampen, när Kjell spelade i sin dotter Tove Gustavssons band.


Inför utgivningen av orkesterns sjätte CD, skrev Rootsy, skivbolaget, den här presentationen som jag helt fräckt "samplat" och remixat: "Det är tio år sedan första skivan med Kjell Gustavsson Rhythm & Blues Orchestra släpptes. En ren studioprodukt, för till att börja med fanns ingen orkester. Till releasefesten raggade han ihop ett gäng musikerkompisar för en kväll. Det blev fler spelningar och alla i bandet hade kul. Och så har det rullat på. Fem album har det blivit och nu är det alltså dags att fira tioårskalas med nya ´Down At The Saloon´."

— Jaha, Kjell Gustavsson, fanns det ett liv före Rhythm & Blues Orchestra också?

"He-he, jo, det gjorde det väl. Jag började med att spela fiol och blockflöjt i kommunala musikskolan i Kisa i Östergötland. Sedan började jag väl spela, turnera, professionellt när jag var 20-21 med ett band från Malmö. Bag of Rhythm hette dom. Jag spelade med ett lokalt band (i Kisa) och vi var förband till dom. Det var delar av Peps gamla Blodsband. Dom hade väl delat sig på något sätt. Jag tror det var -82. Sedan så hoppade deras trummis av och jag fick reda på det. Så jag åkte ner till Malmö och provspelade. Så blev det."

Men dessförinnan påbörjade Kjell en yrkesskolutbildning. "Jag gick ett halvår på bygg och anläggningar. Ha-ha-ha. Jag gick ett halvår och sedan gick jag in första dagen på vårterminen till läraren och sa: ´Jag tror jag ska hoppa av nu.´ Jag hade nog ingen större fallenhet för byggnads. Ha-ha-ha."

Säkert var det roligare att gå Kulturamas slagverkslinje, där han hade Ali Lundbohm (ex Rolf Wikströms Hjärtslag) som lärare. Jag försöker få ur Kjell varför det blev trummor – om det var Sandy Nelson eller Buddy Rich eller… Men han har ingen förklaring annat än att det kändes kul. Hans mor fick honom att spela fiol i fyra år, innan hon gav upp, och han fick sina trummor. "Det var rena himmelriket", säger Kjell. "Det var väl bara det där klassiska att man tyckte det var kul. Satt framför radion och spelade till."

Tillbaka till Bag of Rhythm: "Jag bodde en sväng i Malmö nån gång 1984-85. Sedan började jag spela med Bill Öhrström, Bills Boogie Band, 1988. Då åkte jag mellan (Kisa och Stockholm). Vi turnerade så mycket, så ibland var det längre hem och ibland var det närmare hem." I Boogie-bandet fanns ju också Jukka Tolonen och efter cirka fyra år slutade de hos Bill, när Jukka bildade en egen kvintett med Kjell på trummor. Efter ett par år förvandlades den till Jukka Tolonen Trio, som höll på till framåt 1998 med diverse avbrott för frilansspelningar här och där. Med Jukka Tolonen Trio finns Kjell på "Last Mohican" (1990) och "Big Time" (1994). Och på ett antal skivor åren fram till han började spela in under eget namn; tre CD med Thomas Arnesen, "Hjärtats Gåtbok" av Kenny Håkansson (2001), Yonders "Foreign Shore" (2007) för att nämna några.

"Skivinspelningar (i egen regi) började jag med 2006. Jag hade en idé om att göra ´kommunskivor´. Att vi skulle spela in artister från kommuner som ett kommersiellt projekt. Alla kommuner har ju oftast någon som har blivit känd. Och det kan ju vara någon lokal (artist) som ingen känner till utanför kommunen, som är populär där. Så vi gjorde samlingsskivor. Jag började i Kisa, sedan Vimmerby, Hultsfred och Västervik."

Det var Kjells debut som skivproducent. Jag undrar om han hade arbete vid sidan om eller om han levde på musiken. Jodå, det gjorde han. Frilansade i flera band, hoppade in här och där när någon var sjuk, och så gjorde han en del turnéer med Riksteatern. Och skrev massor av låtar. Dessa ville han spela in med musiker han spelat tillsammans med genom åren. "Då fanns det inget band och jag spelade in låtarna med lite olika musiker. Sedan skulle det vara en release på hösten (2008), så jag pratade med vissa; ´Kan du vara med?´." Detta blev starten av Rhythm & Blues Orchestra. "En kanon-CD redan från öppningstakterna!", tyckte Jeffersons recensent i nr 161. "Many Million Miles" heter den. Bland de 28(!) medverkande musikerna kan nämnas riksspelmannen på munspel, Pelle Lindström, Sven Zetterberg, Uffe Sandström och Bill Öhrström. Kjell sjöng mer på den och de tidigaste skivorna, numera blir det mest lite backup. Bandets vokalist och showman är nu Mikael Westman, som tidigare sjöng med Gumbo, ett annat Louisianainspirerat band från västsverige. "Owe Thörnqvist? Honom började jag lite turnerande med 2009. Och sedan har det varit ströjobb med Owe fram till nu. Sedan blev det Peter Carlsson och Blå Grodorna också, hösten 2009." Kjell medverkar på Blå Grodornas "Ett 16-årsjubileum", som kom 2012. Nästa skiva, "The Boogie Boys" kom 2010. Redan den första skivan spelade Kjell in i sin egen studio. Han hade flyttat till Vaxholm 1995 och där hade han "…en dator och några mickar. Och jag spelade in trummor i en (reguljär) studio. Men det går att göra så mycket hemma. Folk kom hem till mig och så mixade jag ihop det. Jag gör (skriver och arrar) det mesta av musiken. Sedan är det kanske att jag lämnar bort nån idé om en låt, nån refräng, fragment… Man pratar med någon och förklarar lite. Det mesta (jag gör) är musiken. Det är oftast texterna någon annan gör."

Vem arrar blåset? "Pelle Lindh, en av gitarristerna. Han brukar skriva. Jag spelar in det på synth och skickar det sedan till Pelle, som snyggar till det." br>
Skivorna med Rhythm & Blues Orchestra har kommit med jämna mellanrum: "In The Barn" (2012), "By The Swamp" (2013), "Jungle" (2016), "Down At The Saloon" (2018). Förra året kom också "Fifty/Fifty feat. Peter Carlsson". Grunderna till den senare spelades in i en studio utanför Borlänge, och övrigt hemma hos Kjell på Ekerö, utanför Stockholm, där han numera bor.
Andra musiker kan hyra in sig i studion. "Några grunder till Claes Jansons nya CD, ´Ett ord till mina polare´, är inspelade i min studio. Jag sitter och rattar. Studio Släggan heter den, efter Släggvägen, faktiskt. Toves (dottern) skiva är också inspelad där." (recension i nr 197) När det gäller sina egna produktioner lämnar Kjell en färdig produkt till Rootsy, som sköter all promotion och distribution. Kjell är mycket nöjd med jobbet de gör.

Kjell medverkar, som sagt, på många skivor. Några av de tidiga har vi nämnt. Från senare år kan nämnas Jenny Bohmans "Coming Home" (2009); Peter R. Ericssons "National Hero" (2015); Marie Bergmans "Det liv du får" (2009); Monaco Blues Bands "Red Handed" (2013); Magnus Lindbergs "Skörd" (2018); Slidin´ Slim & Eric Hanssons "Better Late Than Never" (2016).

Vad lyssnar du på? "Det är ganska blandat. När man håller på och spelar, så lyssnar man inte så mycket. Man hinner inte. Har man suttit i studion en hel dag så räcker det. Men det blir en del Neville Brothers, Dr John… Jag undrar om Kjell varit i New Orleans. Det mesta av bandets musik är ju straight NOLA, med inslag av zydeco och cajun, där Anders Larsson byter keyboardet mot dragspel. "Nej, jag har varit i Houston. Men jag ska dit, till New Orleans. Jag var på väg för några år sedan, när jag fyllde 50, men en turné kom emellan."

När det gäller resor med Rhythm & Blues Orchestra är det mest begränsat till Sverige, förutom en eller annan utflykt till Danmark, Tyskland och Norge. Det måste vara en väldig logistik med ett så stort band, undrar jag. Dessutom spelar ju samtliga musiker i andra band också.

"Ja, precis. Men dom är så förvånansvärt lätta att jobba med. Det är inte så mycket råddande ändå med det. Mest är det att folk (arrangörer) hör av sig till mig och undrar om vi kan komma. Det är ju bra. Vi gör en liten turné nu med Peter Carlsson och då är det ju fullt band. Vi spelar i Falun två shower. I Göteborg i januari, sedan Falun igen i februari, Karlstad, Västerås. Ja, sedan är det Scalateatern här (i Stockholm) i maj med Peter Carlsson. Och Hagan Musikfestival i Norge i maj med orkestern."

Till sist måste vi ha en anekdot från Kjells turnéliv: "Det blir en om Owe Thörnqvist från en spelning med Owe på Scalateatern i Stockholm 2010. Vi kände på första låten i showen, ´Pelle Jansson´, på soundcheck. Owe stoppade orkestern och sa: ´Ni spelar ju inte subdominanten i turn arounden.´

Så vi repade på det, men orkestern tyckte att det lät bättre utan, så före showen så sa vi mellan oss att: ´Han kommer inte märka det i alla fall.´ Så vi bestämde att spela som vi gjort tidigare.

Efter showen så var Owe glad och uppåt. Vi garvade och snackade och sen sa Owe: ´Ja, kul gig, men jag fick inte subdominanten i alla fall. Ja ja, man kan väl inte få allt här i världen! Och det kanske inte är jag som har skrivit låten heller..!´

Med andra ord så har han en himla koll på musiken, fast man inte kan tro det ibland. Så i efterföljande shower så kom subdominanten med." :-D

Tommy Löfgren



Taylor Swift Is Helping

a Small Nashville Record Store Survive

Like most small businesses that have had to shut down or alter their operations during the coronavirus pandemic, record stores have been forced to completely change the way they operate. Over the past two weeks, Nashville retailer Grimey's New & Preloved Music, for example, has had to send its employees home after the city's mayor issued a stay-at-home order.

This week, though, they got a life preserver from Taylor Swift, who is supplying the store with money for each employee and three months' worth of health care. A source close to the situation confirmed the news to Rolling Stone.

"We were very surprised, and I would have to say amazed, that Taylor Swift reached out to us through her publicist to offer some relief during the COVID-19 pandemic," Grimey's co-owner Doyle Davis tells Rolling Stone. "I didn't even know we were on her radar, but she really stepped up to help after the recent tornadoes that struck Nashville and middle Tennessee, and now she's trying to help a beloved small business in her city.

Organ Jazz'n Soul

Pierre Swärd &
The Hammond Jazz´n Soul Group
Organ Jazz´n Soul
Four Leaf Clover FLC 5120 (LP, ca 48 min)
Smokestack Blues´s Tommy Löfgren recenserar

Pierre Swärd har vigt sitt liv åt Hammondorgeln – nästan. Enligt fodralets baksidestext har han – faktiskt – delat det med familjen också. 2018 hade han lirat orgel i 50 år och firar med att släppa åtta orgelbrakare på vinyl. Mannen har ett CV långt som alla våra da´r (hämta det från erik@trainbrain.se). Det mesta på skivan inspelat live 1991-1994. Och allt utom två 1995 studioinspelade låtar är från Pierres första CD under eget namn 1996. Kul grepp! På samtliga spår kompas han av Jan Ottesen på gitarr och Hans Rolin trummor. På två låtar tillkommer saxofonisten Per Grebacken.

Live = raka rör i omväxlande shuffles, funk och swing. Bluesigt rakt igenom. Pierre står väl upp gentemot sina förbilder (McDuff, Shirley Scott…) och basar på pedalbordet. Tungt! Visst blir det lite brötigt ibland, och någon funklåt för mycket för min smak, men vadå, det är ju live inför entusiastiska åhörare. Bäst 8.21 långa shufflen "Jazz´n blue", en egen komposition, med rejält tryck. Ottesen glänser här i ett kraftfullt solo. Fem låtar är Pierres egna, tre hämtade från Jack McDuff, Francy Boland och Herbie Hancock.

Mikael Janssons baksidestext har så rätt: "This wasn´t music to be analyzed, but to make you groove, or to soothe you when you had the blues". Det ska tilläggas att Pierre är fullt verksam i dag. Grattis till 50!
Tommy Löfgren

Pierre Swärd Organ Jazz'n Soul Group Hammondorgelkungen Pierre Swärd fyller 50 år som organist och firar det med en jubileumskonsert med sin trio. Karaktären är blandad – från hårdsvängande, ruffiga låtar till stillsamma, känsliga ballader. Det är jazz, soul, blues och funk som blandas friskt, dynamiskt och härligt spontant!

Gruppens sound har sitt ursprung i orgeljazzen som bland annay Jimmy Smith, Jimmy McGriff och Jack McDuff införde under femtio- och sextiotalet. Låtmaterialet är en blandning av egna och andras kompositioner och man kan få höra låtar signerade Swärd, Ottesen, Wes Montgomery, Jaco Pastorius, Roland Kirk, Hoagy Carmichael, John Coltrane, Kool and The Gang m.fl.

Pierre Swärd Organ Jazz'n Soul Group har släppt 3 CD-skivor. Den senaste "Slow but Fast" (2013). Pierre har spelat och turnerat med sitt Hammond B3-sound i över 50 år. Ett spelande och turnerande som har resulterat i både TV-, radioframträdanden och skivinspelningar. Ulf Wakenius, Lisa Nilsson, Nils Landgren, Blacknuss, Jojje Wadenius, Marie Fredriksson, Victoria Tolstoy, Louise Hoffsten och Svante Thuresson, är bara några av de artister som Pierre Swärd har samarbetat med.

"Det svänger på ordentligt och man kan riktigt "se" händer och fötter löpa amok på Swärds Hammond och Ekbergs trumset, medan Ottesen smakfullt håller igång gitarren! Härlig musik för oss orgelfreaks!" Björn G Stenberg "Uppsala Nya"

På scen
Pierre Swärd – orgel och sång
Jan Ottesen – gitarr
Jocke Ekberg – trummor

Knogjärn – ALLT BRINNER

Äntligen fredag och det släpps riktigt blytung hårdrock. Värmlänningarna Knogjärn släpper sin femte singel, "Allt brinner", från det kommande albumet "Stora och Farliga". Och som inte det vore nog. Vi har fått den stora äran att premiärvisa videon till samma låt. Hur smakar detta gott folk?

Klicka här, fšr att spela upp videon!

Alla som sett KNOGJÄRN spela live, vet verkligen vilken energi-kick det ger både för killarna på scen, men även alla i publiken. Så vad passar då inte bättre än att producera den nya videon till nya singeln "Allt Brinner", med en massa sköna live-delar från några av deras gig som gjorts här under vintern.

Knogjärn är som sagt aktuella med sitt nya album, Stora Och Farliga, om släpps den 22 maj. De fyra första singlarna "Mera Mera", "Ingenting vackert", "Mer än du ser" och "Kallt" har hittills redan streamats ca 450 000 ggr. Nya skivan är inspelad och mixad av Oscar Nilsson på Crehate studios som tidigare jobbat med storheter som tex Hank von Hell och Mustasch. Oscar har helt klart tagit Knogjärns sound till en helt ny nivå. Andreas Werling var med och producerade låten.

Videon till "Allt Brinner" är filmad och redigerad av Erik Hansen på EH DIGITAL. Videon släpps publikt imorgon lördag den 25 april kl 12.00.


Whitesnake släpper nytt samlingsalbum

Whitesnake släpper det nya samlingsalbumet "The Rock Album" vilket även innehåller den tidigare osläppta låten "Always The Same".

Skivan släpps den 19 juni genom Rhino Music.


Sweden Rock Festival 2020 ställs in

Gröna Lund och Furuvik

bokar om alla konserter fram till midsommar

8 album

du ska ge en lyssning!

Under denna rubrik kommer vi att presentera åtta album, som släppts senaste tiden, som är väl värda en lyssning! Först ut är:

H.E.A.T – H.e.a.t II Efter ett något experimentellt album i föregångaren "Into The Great Unknown" går H.E.A.T snarare tillbaka till det "klassiska" (dock något hårdare) soundet på "H.e.a.t II". De 80-talsdoftande hookarna och melodierna i låtar som "Rock Your Body" och "One By One", för att inte tala om de nostalgiframkallande keyboardslingorna i "Come Clean" får foten att stampa takten och leendet på läpparna att krypa fram. När Erik Grönwall som grädde på moset också visar sina otroliga röstresurser i kraftpaketet "We Are Gods" och den Journey-influerade "Heaven Must Have Won An Angel" ......
                              SPOTIFY

                           

Himmel och helvete

Berättelse från de tyngre sidorna av rockmusik av Tony Balogh

Tony Balogh är utan tvekan en av landets mest erfarna rockjournalister och har skrivit för, bland annat, Aftonbladet, Okej, Musikermagazinet, Heavy Mental, Metalzone, för att nu nämna några publikationer. Numera skriver han för Sweden Rock Magazine när han inte ägnar sig åt sitt dagjobb som reporter. Han har inte bara skrivit och rock utan även om sport och gav för något år sedan ut en bok om favoritlaget GAIS.

I "Himmel och helvete" får vi möta några av Tonys intervjuoffer i form av Lemmy, ZZ Tops gitarrist och sångare Billy Gibbons, Steven Tyler (Aerosmith) och Led Zeppelins Jimmy Page, för att nämna några.

Tony är inte bara journalist utan även en folkbildare av rang. Vi får veta något om platsen han är på, vem som skrivit boken Lemmy just läser eller namnet på olika personer som jobbar med artisten i fråga och mycket mera. Tony närmar sig sina intervjuoffer med stor respekt och får dem att slappna av, kanske sänka garden lite och vips så möter vi människan bakom masken. Han är påläst och kunnig samt vill inte veta en massa om teknik utan mer om skapande och hur saker blev som de blev, hur en klassisk platta gjordes.


Gathering Of Kings

Den 24 april släpper Gathering Of Kings nya singeln "From A Whisper To A Scream" med tillhörande video.

Låten kommer att finnas med på bandets andra studioalbum "Discovery" som släpps den 15 maj via RN Records.
Följande musiker medverkar på "From A Whisper To A Scream":
Tobias Jansson – Lead & Backing Vocals, Victor Olsson – Guitars, Bass, Keyboards & Backing Vocals, Rick Altzi – Backing Vocals, Alexander Frisborg – Backing Vocals, Jonas Källsbäck – Drums

Gathering Of Kings följer upp förra årets succédebut med ett nytt storslaget album.
Alla låtar är skrivna av Victor Olsson, med texthjälp av Alexander Frisborg. Skivan har producerats av Thomas "Plec" Johansson i The Panic Room Studio, Skövde. Exekutiva producenter är Ron Dahlgren, Nina Dahlgren och Victor Olsson. Initiativtagare och ledare för Gathering Of Kings, som liknats vid ett svenskt Phenomena eller Avantasia, är Ron och Nina Dahlgren som till vardags driver Rocknytt.

Europe i dokumentär

Joey Tempest, sångare i legendariska svenska stoltheterna EUROPE, har avslöjat att en dokumentär är på gång som kommer att spegla bandets karriär och tidiga år.

Nyheten avslöjade sångaren under en intervju med Tom Cridland från podcasten "Greatest Music of All Time". Enligt honom finns det mycket att berätta gällande hur bandmedlemmarna träffades i Upplands Väsby och hur det var för dem att uppleva hårdrockens vagga.

Kiss Preach Social Distancing:
'The Only Way Is the Lonely Way'


Kiss were a year into their End of the Road tour — which will supposedly be their last-ever big outing — when the coronavirus forced them to change their modus operandi. Last Monday, they decided to cancel their nightly meet-and-greets, where they shook hands and posed for pictures with a hundred or more fans a night. Toward the end of the week, they decided to postpone the last three dates of the North American leg of their tour "out of an abundance of caution" until October.

The trek is set to resume in El Salvador late next month (another North American run begins in August) and until then, the band members are enjoying some time at home. Gene Simmons and Paul Stanley checked in with Rolling Stone via email to report on how they're spending their time off and just how seriously they want their fans to take the coronavirus.

Hank von Hell


En av den skandinaviska rockscenens mest legendariska frontmän – Hank von Hell – släpper nu singeln "Radio Shadow", ett samarbete med medlemmar från Sum 41.

"Radio Shadow" är skriven och producerad av Cone McCaslin och Dave Baksh från kanadensiska punkbandet Sum 41, tillsammans med Hank von Hell.
Hank von Hell: – Under mitt gig på Hellfest (i franska Clisson) förra året, såg jag helt plötsligt hela gänget från Sum 41 stå och digga och ha kul vid sidan av scenen. Efteråt började jag fundera över hur det skulle låta om dessa energiska powerpunk-gossar och jag gjorde en låt ihop. När jag var tillbaka hemma igen, tog jag kontakt med Cone och Dave, och frågade om de var intresserade. De gillade idén, så till hösten 2019 satte vi igång.
Låten handlar om känslan att vara utelämnad och bortglömd, samtidigt som du har lust att sparka någon i huvudet för att få fram ditt budskap. Känslan när du gjort något riktigt, riktigt bra och du vill att hela världen ska se det, men ingen bryr sig.

"Radio Shadow" släpps på Columbia / Sony Music Entertainment 27 mars.

Uppföljaren till 2018 års succé "Egomania" heter "Dead" och släpps den 15 juni.
Image

Välkommen till BLUESoROCK
BLUESoROCK Mag är dyggd för att läsas i datorer. Hoppas du hittar lite läsvärt och något att lyssna på. Nyheter och tips och musik från olika delar av musik världen. Bl a:
500 best albums ever,
The 100 Best Blues artists,
100 greatest Guitarists, Blues Collection
Kenny Rogers första album

Recensioner av:
Tommy "Smokestack Blues" Löfgren och
Lasse Wendel.
Dessutom medverkar i detta nummer:
Bosse Pettersson, Bertil "Babbe" Sjunnesson
Hans "Hasse" Brink och Lars Göte Nillsson

Mycket nöje!
Redaktör: Lennart Gullstrand
privat@lennartgullstrand.se

Hemma hos ...

Kommer du ihåg ett radioprogram som sändes i Sveriges Radio P3 mellan 1971 och 1976. Programledare var Kjell Alinge och Janne Forssell. Nåväl....

Under den här rubriken presentaras artister som bjuder in till sig själva och berättar hur dom fördriver tiden i dessa svåra tider, för att ......... sprida glädje och försöka dra in pengar till en fond som går till välgörande ändamål inom musik....

Först ut är :

Jett and the Blackhearts perform "I Hate Myself for Loving You"

Rolling Stone and Gibson's week-long performance series concludes with the former Runaway and Blackhearts leader, Joan Jett. Through the partnership, fans have the opportunity to make a charitable donation to support musicians and some will take home signature guitars — autographed by iconic Gibson artists, including an ES-339 signed by Jett.'

Friday's "In My Room" session, presented by Gibson, spotlights Jett performing the hard-rocking "I Hate Myself for Loving You," while the band members stay socially distant in their own homes.




Beatles Were Better

Mick Jagger Responds to Paul McCartney's Claim That 'the Beatles Were Better' "One band is unbelievably luckily still playing in stadiums, and then the other band doesn't exist," Jagger said

Paul McCartney Calls

for an End to China's 'Wet Markets'

Paul McCartney called on China to better regulate its so-called "wet markets" — one of which could have been the source of the COVID-19 outbreak — during an interview with Howard Stern Tuesday, according to The Hollywood Reporter.

One of the earliest cases of the coronavirus was found in a delivery person who worked at the Huanan Seafood Wholesale Market in Wuhan, China. Markets like these often feature an array of live and pre-slaughtered animals for sale, and the nickname, "wet markets," comes from the water used to wash away the mixture of animal blood, guts and other bodily fluids that inevitably spill about. This makes such spaces ripe for disease because, as Christian Walzer, executive health director of the Wildlife Conservation Society, recently told Rolling Stone, "Each animal is a package of pathogens."

McCartney, a long-time vegetarian and animal rights advocate, said he hoped the COVID-19 outbreak would force China's hand on wet markets, saying, "I really hope that this will mean the Chinese government says, 'OK guys, we have really got to get super hygienic around here.'" He added: "They might as well be letting off atomic bombs because it's affecting the whole world. Whoever is responsible for this is at war with the world and itself."



Shine On Till Tomorrow:

The Beatles' Breakup at 50 Fifty years ago, the Beatles broke up — it wasn't the first time, and it wasn't necessarily supposed to be the last. But the world finally got the message on April 10th, 1970. That was the day Paul McCartney made headlines with a Q&A he sent out with press copies of his solo album McCartney, in which he casually announced a "break with the Beatles." Why? "Personal differences, business differences, musical differences, but most of all because I have a better time with my family." Temporary or permanent? "I don't know." Was he planning to make any more music with the band? "No."

Paul had said things like this before, in public and in private — all four of them had. But this time, nobody made a move to deny it. When their new movie Let It Be premiered in London on May 20th, none of them showed up. The four Beatles never got together to watch the movie or listen to the album. The four Beatles never set foot in the same room again.

It's not just the most legendary music split ever — it's the world's favorite story about how things fall apart. Along with the Fleetwood Mac of Rumours, the Beatles have come to symbolize the whole concept of breaking up, along with the idea of turning all that pain and despair into passionately soulful music. It's a story that resonates in our own current Everybody Had a Hard Year moment: four friends struggling to hold on to each other in dark and confusing times, searching for a way to shine on till tomorrow.

Peter Jackson's Beatles Documentary
Gets a Release Date
Peter Jackson's eagerly awaited The Beatles: Get Back, a new documentary on the band during its final year, will be released in theaters by Disney on September 4.

Culled from 55 hours of footage shot in early 1969, as the Beatles were recording what would become Let It Be, the film includes never-before-seen footage and audio from those sessions, including behind-the-scenes clips from the band's legendary 1969 rooftop concert in London. The movie is, Jackson said last year, "the ultimate 'fly on the wall' experience that Beatles fans have long dreamt about — it's like a time machine transports us back to 1969, and we get to sit in the studio watching these four friends make great music together."



Country Music's
'The Gambler´
Kenny Rogers, Dead at 81

Rogers was one of music's true crossover artists, scoring hits in both country and pop with songs like "Islands in the Stream" and "Lucille"

Kenny Rogers, the country and pop singer known for hits like "The Gambler" and "Islands in the Stream"


From bold psychedelic rockers and cinematic story songs to sentimental country pop, Kenny Rogers covered considerable musical turf throughout six decades of recording and performing, using his gravel-tinged vocals to dramatic effect. Along the way, he also became a globally recognized actor, photographer, businessman, and philanthropist. When Rogers announced his final Nashville concert in 2017, after 60 years of performances, he acknowledged that his mobility had become more limited in recent years. Rogers died Friday night at age 81 from natural causes at home in Georgia, his rep confirmed in a statement.

"You never know how much you love somebody until they're gone," Parton wrote following news of Rogers' death. "I've had so many wonderful years and wonderful times with my friend Kenny, but above all the music and the success, I loved him as a wonderful man and a true friend."

Han slog igenom som sångare i gruppen The First Edition och här ska vi få höra hans första album.

Lasse Wendel


KÖR EGET RACE

Hej alla vänner.

Nu drar jag igång min verksamhet med
service på gitarrer, basar, förstärkare
mm. Jag hjälper er även med att
bygga ihop pedalbord och rack
mm, både för live och studiobruk. Ni kan även boka mej som ljudtekniker till gig, med eller utan Pa och givetvis boka mina band för spelningar. Har inte fått in all betalningsteknik än men.....

F-skatt sedel finns givetvis och Swish. Tar givetvis även kontanter. För bokning, maila:
wendel@hotmail.se
076 282 91 92

Eller pm via Messenger
Vi ses och höres på nått sätt 😀❤



Down Town
Helsingborg

Många av banden avbokar sig, så vi kan inte garantera vilka som kommer och spelar. Därför tar vi bort vår spelkalender.
Men vi håller öppet som vanligt!
Hälsningar Charles Dickens

EN SVENSK DANSK DUO

Vi möttes alltså 2017 på Bornholm på ett nordiskt sångskrivar-camp. Efter det fortsatte vi skriva låtar som blev till ett helt album. Nu trots århundraden av stridigheter och interna skandinaviska gliringar, kan man inte förneka, att det "uppstår ljuv musik", när Danmark och Sverige möts musikaliskt.
    Just precis det skedde också för svenska Caroline Leander och danske Peter Smith, när de möttes på ett låtskrivar-camp på Bornholm. Resultatet av detta möte är albumet "Du eller Aldrig", som kom ut den 27. September. De 10 låtarna på debutalbumet består av både svenska, danska och engelskspråkiga spår. Debutsingeln, den dansk/svensk-klingande duetten "Den Jeg Blir Med Dig", blev flitigt spelad på bland annat Sveriges Radio P4. Den fick solid airplay både på DR och landets lokalradior. Singel nr 2, den engelskspråkiga pop-pärlan "The Gap", har precis kommit ut.

Leander & Smith har båda långa musikkarriärer och flera utgivningar bakom sig, både som soloartister och i andra konstellationer. Caroline Leander har tidigare turnerat med sitt band i Skandinavien, Tyskland och Italien och i Danmark känner de flesta Peter Smith från hits som "Få det godt sammen" och "It's a Shame". Kärlekens många melodier Man kan nästan säga, att parets möte var musik-kärlek vid första ögonkastet. Därför är det också riktigt passande, att texterna på albumet kretsar kring kärlek i alla dess skepnader. Dess upp och nedgång, det syrliga och det söta, det fula och det vackra samt uppbrott och lyckliga slut. Utmaningar som varje förhållande står inför, romantiskt som konstnärligt. Peters popbakgrund och Carolines mer jazziga är ett perfect match, som ger en god avsättning för deras låtskrivande.

Tillsammans skapar de ett 90-talspop-inspirerat universum, som kombinerat med jazzens feeling, färger och fraseringar, ger låtarna djup och autenticitet. Att den dynamiska duon klingar fint tillsammans, är debutalbumet ett bevis på, och deras lekfulla tillgång till musiken illustreras bl.a. i "Socker & Salt", som kryddats med 70-tals nostalgi av en Hohner Clavinet. "Nyfikenhet, lyhördhet och prestigelöshet är ord, som beskriver det sätt vi skriver låtar på i LEANDER & SMITH," berättar Caroline, och som i varje gott förhållande är arbetsfördelningen mellan de två garvade musikerna klar.
"Det är oftast Caroline, som skriver texten och sen gör vi musiken tillsammans efteråt. Det är en bra arbetsfördelning som fungerar fint. Vi skämtar en del om att vi talar olika språk, men insåg faktisk snabbt att danska och svenska passar bra ihop när det blir sjunget," säger Peter Smith, som hoppas att albumet blir väl mottaget på båda sidor sundet.r vi via FaceTime och har skrivit flera nya låtar de senaste veckorna - Det är bara att köra på 😀

Bosse Pettersson har varit bussig och bidragit med denna artikel.
   


Även Bertil "Babbe" Sjunnesson har bidragit och plockat ut 5 låtar som betytt något för honom och väcker starka minnen då dom spelas. Babbe återkommer i kommande nummer.

Låt nr 2. Gula blad / Lenne Magnells
I början av 70 talet spelade jag med detta bandet och att spela in skiva då var något stort att få vara med om. När det dessutom var en LP skiva var det ändå större. När låten sen dessutom testades till svensktoppen var då var det stort. Tyvärr blev det ingen listplacering men det snackades ändå mycket runt om om vår bedrift.
Redaktionen har lyckats spåra den låten, så här kommer Babbes 2a minne.


Låt nr 1. When do I / Bee Gees Jag var på 60 talet och en bit in på 70 talet en stark anhängare av deras låtar. Då dom började att sjunga i falsett svalna mitt intresse för dom. Just denna låten fanns på en av mina vinylskivor jag tror det var Trafalgar och just denna låten har man starka minnen från. Tycker också att dom framför låten med riktigt bra feeling.

"BILLY´s JUKEBOX"

(forts. fr. nr 36).....Europas största ELVIS tribut???

Samtidigt började Hasse Brink på repetera på det som skulle bli Europas största ELVIS tribut. Manuset tog Hasse 5 månader att skriva.

Det slutade med 68 låtar, 3 timmar show med ½ timmes paus och 30 musiker på scen. Den 8 Januari 2003 (Elvis födelsedag) hade vi premiär! Totalt utsålt!

Det otroliga med det är nog att ingen mer än Charlie Parker hade sålt slut på Konserthuset i Helsingborg i Januari månad och det gjordes 1947!
Pga diverse små tekniska fel blev showen blev nästan 4! timmar.
"Vi fick 9 stående ovationer den kvällen och jag är inte Elvis Presley, och aldrig klätt ut mig för att se ut som honom.

Våra röster ligger otroligt nära varandra och jag har den turen att jag kan föreställa min röst efter vilka låtar och genrer jag gör, jag har tur att rösten är så".

Vi hoppar fram till 2007, där tog det stopp för Hasse som gick in i väggen. "Jag tog inte en ton under hela 2008, totalt slut var jag och intresset för sång var noll".

2009 Började Hasse att underhålla som solo akt och 2010 träffas Jukeboxen igen bara för att fika och käka tårta. Detta gjordes i en replokal vi fick låna. Grabbarna satt och snackade om gamla tider och insåg att vi faktiskt satt i en replokal. "Vi lirade ett par låtar och ifrån första tonen lät det som vi aldrig hade varit ifrån varandra.


Sagt och gjort! Vi började repetera ihop igen men denna gången hade vi en uppsjö av olika gitarrister efterhand. Kvar fanns ju Dag Tornblad på bas, Mikael Färm på trummor och Mikael Larsson på piano. Låtlistan gicks igenom och ändrades här och där men kvar fanns den röda tråden, rock´n roll när den är som bäst!

2020 har Dag"Dagge" Tornblad tyvärr slutat sedan 6 år tillbaka. Vi firade 20 år 2020 Olika basister har lirat med oss men det var inte förrän vi träffade på Göran "G"Forsén som allt klaffade riktigt ordentligt igen. Vi bytte ju gitarrister som skjortor ett tag, idag spelar Michele Scalia ifrån bandet "Ryktet Går"med oss som är en underbar gitarrist.

Under denna förbannade Pandemi man kallar Corona satsar vi fullt ut på att repetera in Sveriges enda tribut där vi firar Jerry Williams med en 2,5 timmars show som ska lanseras någonstans i Skåne till julbords showerna 2020.
Var vet man i manus skrivandets stund inte! Vi är säkra på följande:

Det blir 8-10 man på scen och ett fantastiskt röj och ett högt tryck, precis som det ska vara!
Idag ser alltså medlemslistan ut så här:
Hans"Hasse"Brink / Sång/Gitarr
Mikael"Little Mike"Larsson /Sång/Keyboards
Mikael"Big Mike"Färm / Trummor.
Göran "G" Forsén /Sång/Bas
Michele Scalia Gitarr

Vi ses ute på scenerna i Sverige, må gott!
Billy´s Jukebox



Så har vi även Lars-Göte Nilsson som bidragit med 5 favoriter.
Han återkommer i nästa nummer
Favorit nr 2: Rolling Stones Exile on main street. Många bra låtar.
Exile on Main St. is the tenth British and 13th American studio album by English rock band The Rolling Stones. Released as a double LP in May 1972
(Red. väljer låt nr 1, Rocks Off)


Favorit nr 1: Chicago 2, bästa låt 25 or 6 to 4
Då spelar vi upp den låten här, var så goda

Lasse Wendel presenterar:

(Lite fakta, red anm.)
Vad heter ni? /vem spelar vad?
Vi kallar oss Space Elevators. Eller numera sen vi enbart kör på svenska, Rymdhissarna. Det fanns redan ett band som hette Space Elevator och det blev förvirrande nära, så när vi la ut musik digitalt så blev det Rymdhissarna. Det gjorde såklart saken bara ännu mer förvirrande. Internt i bandet så säger vi Space när vi talar om oss själva

Namnet kommer från teorin kring hur och av vad en riktig Rymdhiss skapas av och inte minst dess funktion i ett mycket större sammanhang. Jag har för mig att Oredson hade funderat kring ämnet innan och redan hade det som projektnamn i någon annan konstellation. Man kan nog beskriva det som att han stal bandnamnet av sig själv.

Bandet består idag av: Sång/Gitarr: Martin Blom, Bas och sånt: Carl Oredson, Trummor: Jonathan Wårdsäter, Kör och magi: Gidon Tannenbaum
Vilket år grundade ni bandet? 2011 i Stockholm
Vad föredrar ni att kalla er musikstil? Heavy blues rock

Läs Lasse Wendels recension, klicka här!


The Best Blues Artists

Whether you like Muddy Waters, Robert Johnson, or that bluesy broad Etta James, there's now denying they're all some of the most famous blues musicians of all time. This list of blues singers, ranks the best blues music artists, singers, and musicians.

Many of the greatest bluesmen, old blues singers, and female blues artists are sadly no longer with us, but their legacies live on, often in rock artists who sold millions more records with versions of classic blues songs written by these great blues legends.

These are the best blues musicians the world has to offer, from the Mississippi Delta to the streets of Chicago, Detroit, and even London. This BLUES COLLECTION 90 album, includes most of them.

So, here we go. 90 albums to be played.
Let´s play them from the beginning. 'Enjoy!


The Blues Collection
11 - Muddy Waters


100 Greatest Guitarists of All Time
by Rolling Stone Magazine
We assembled a panel of top guitarists and other experts to rank their favorites and explain what separates the legends from everyone else. Featuring Keith Richards on Chuck Berry, Carlos Santana on Jerry Garcia, Tom Petty on George Harrison and more.
(Lower number-better place)

86 - J Mascis
The massive slabs of rock-candy noise that J Mascis heaved from his Fender Jazzmaster in Dinosaur Jr. contained multitudes: Black Sabbath savagery, melodic Neil Young soul, punk-rock pig slop. As his recent solo set, Several Shades of Why, showed, he can get shamelessly pretty with an acoustic, too. "I remember seeing Dinosaur play this soft, plaintive song – and then it was just completely detonated by this ravaging solo that J did," says Sonic Youth's Thurston Moore. "The whole room was incinerated."

Key Tracks: "Feel the Pain," "Little Fury Things"

85 - Andy Summers
The Police were a new kind of power trio, and Andy Summers was the main reason. Quickly moving away from punk, he recast jazz chords and reggae rhythms as headlong rock & roll. Summers played as sparely as possible, constructing clipped twitches or dubby washes of sound – leaving ample room for Sting and Stewart Copeland. "His tone and style were just absolutely perfect – he left space around everything," Rush's Alex Lifeson said. "And he can handle anything from beautiful acoustic playing to jazz to hybrid kinds of stuff."

Key Tracks: "Message in a Bottle," "Every Breath You Take"

84 - Joe Perry
It's hard to conceive a better musical foil for Steven Tyler than his longtime partner and occasional adversary. For more than 40 years, Joe Perry's monstrous, blues-on-steroids riffs have been Aerosmith's bedrock. And his solos, jutting out from "Walk This Way" or slashing boldly through the high-gloss production of later hits like "Janie's Got a Gun" and "Cryin'," have a caffeinated energy that's every bit Tyler's match. "He had a streamlined style that reminded me of Keith Richards," said Slash. "And a careless style that's really cool."

Key Tracks: "Dream On," "Walk This Way," "Janie's Got a Gun"

"The 500 Greatest Albums of All Time"
Huvudsyftet är att presentera en unik samling plattor som jag tror kommer att glädja er besökare. Det handlar i huvudsak om en presentation av de 500 bästa albumen någonsin.

"The 500 Greatest Albums of All Time" är huvudartikeln i ett specialnummer av musiktidningen Rolling Stone som publicerades i november 2003. Artikeln består av en "lista över de 500 bästa albumen genom tiderna" och baserades på en omröstning där 273 musiker, producenter, låtskrivare, kritiker och branschfolk deltog.

The 500 greatest albums of all time. "Everybody loves a good list. Well, welcome to the granddaddy of them all. The editors at Rolling Stone recently polled an array of musicians, critics, and influential industry figures to come up with these 500 Greatest Albums Ever Made. Nearly 300 such music experts responded, each with a list of 50 albums. From Hank Williams and Coltrane to The White Stripes and Coldplay, these are the discs you just gotta own."

Här resenteras album 500-351 med en kort presentation av resp album, klicka på länkarna!
Album 500-476, klicka här
Album 475-451, klicka här
Album 450-426, klicka här
Album 425-401, klicka här
Album 400-376, klicka här
Album 375-351, klicka här

Från och med album 350, kommer alla att spelas upp, några åt gången, efterhand som de fått högre placering. Följ med här och lyssna på dina favoriter och förmodligen hittar du fler du kommer att gilla. Mycket nöje
Album 350-326, klicka här

Här är de senast inlagda albumen. Klicka på Höger pilen i det grå fältet, så spelas hela albumet upp. Du kan pausa. Mycket nöje!

318 - The O'Jays, 'Back Stabbers' Philadelphia International, 1972
After Vietnam and Watergate, soul music slipped into darkness in the early Seventies. The title track of this Philly-soul album was the writing on the wall: funky and paranoid, much like the times.













advert
Album som får ligga kvar en tid till


322 - The Police, 'Ghost in the Machine' A&M, 1981
Here, the previously punkish trio added synth strings and politics, and blew up even further. "Every Little Thing She Does Is Magic" is a pop smart bomb, and "Invisible Sun," about the violence in Northern Ireland, is genuinely moving.

325 - Eric Clapton, 'Slowhand' RSO, 1977
"Slowhand" was the nickname given to Clapton by the Yardbirds' manager. On this quintessential album, he mixes candlelit love songs and guitar-hero riffs; "Cocaine" and "Wonderful Tonight" are the hits, but don't overlook "Next Time You See Her," a gentle melody loaded with a death threat to a lover's suitor.


341 - 1999 - Moby Play
Moby, 'Play'
V2, 1999